Międzynarodowy przewóz towarów drogą lądową nie może odbywać się bez zasad. Inaczej stwarzałby nie tylko zagrożenie dla innych uczestników ruchu, ale również pole do naruszeń. Wśród obowiązujących przepisów warto podkreślić znaczenie konwencji CMR. Co to za umowa? Czego dotyczy? Jakie są najważniejsze jej zapisy?
Konwencja CMR – co to? Czego dotyczy?
Konwencja CMR to dokument, który reguluje zasady organizacji i realizacji międzynarodowych przewozów towarów drogą lądową. Została ona sporządzona już w 1956 r. w Genewie, a jej znajomość jest kluczowa dla każdej firmy, która wykonuje transporty transgraniczne o charakterze zarobkowym. Konwencja określa reguły transportu między państwami, z których przynajmniej jedna ze stron ratyfikowała umowę. Dokonała tego większość krajów europejskim, w tym także Polska.
Głównym celem konwencji CMR jest zabezpieczenie przewoźników i ich klientów przed nieuczciwymi praktykami związanymi z transgranicznym przewozem towarów drogą lądową, przed którymi trudno im byłoby się ustrzec w związku z zawiłościami różnych porządków prawnych, jakie obowiązują w poszczególnych krajach. Umowa określa również prawa i obowiązki nadawcy, przewoźnika i odbiorcy towarów.
Jakie państwa ratyfikowały konwencję CMR?
Jak wspomniano, sygnatariuszami konwencji CRM jest większość krajów europejskich. Podpisały ją jednak także inne państwa. Stroną umowy jest:
- Albania, Armenia, Austria, Azerbejdżan,
- Belgia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria,
- Chorwacja, Cypr, Czarnogóra, Czechy,
- Dania, Estonia,
- Finlandia, Francja,
- Grecja, Gruzja,
- Hiszpania, Holandia,
- Iran, Irlandia, Irlandia Północna, Izrael,
- Kazachstan, Kirgistan,
- Liban, Litwa, Luksemburg, Łotwa,
- Macedonia, Malta, Maroko, Mołdawia, Mongolia,
- Niemcy, Norwegia,
- Polska, Portugalia,
- Rumunia, Rosja,
- Serbia, Słowacja, Słowenia, Syria, Szwajcaria, Szwecja,
- Tadżykistan, Tunezja, Turcja, Turkmenistan,
- Ukraina, Uzbekistan,
- Węgry, Włochy, Wielka Brytania.
Co ważne, nie w każdym przypadku zarobkowego transportu międzynarodowego konwencja CMR będzie miała zastosowanie. Nie obejmuje ona trzech typów transgranicznych przewozów – transportu opartego na konwencji pocztowej, transportu zwłok oraz transportu rzeczy przesiedlenia.
Konwencja CMR a list przewozowy – dlaczego to tak ważny dokument? Co powinien zawierać?
Jedną z podstawowych kwestii, jaką reguluje konwencja CMR, jest list przewozowy. To na jego podstawie może odbywać się międzynarodowy transport ładunku drogą lądową. Należy go wykonać minimum w trzech egzemplarzach – jeden powinien znajdować się przy przesyłce, a dwa kolejne trafiają do nadawcy i przewoźnika. W praktyce kopii dokumentu wykonuje się więcej, a to z uwagi na konieczność pozostawienia listu w miejscach kontroli celnych.
List przewozowy ma kilka stałych elementów, bez których można podważyć jego ważność. Zalicza się do nich m.in.:
- nazwę i adres nadawcy,
- nazwę i adres przewoźnika,
- nazwę i adres odbiorcy,
- rodzaj przewożonego towaru,
- liczbę sztuk towaru,
- wagę/wartość towaru.
Dodatkowo w liście przewozowym strony kontraktu mogą dopisywać inne informacje, jeżeli uznają je za niezbędne. Brak dokumentu lub jego nienależyte wypełnienie są o tyle groźne, iż mogą spowodować, że ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania za straty związane z ewentualnym uszkodzeniem lub utratą towarów podczas transportu.
Zgodnie z umową CMR to nadawca odpowiada za ewentualne koszty, które wynikły z pomyłek w danych zawartych w liście transportowym. Warto o tym pamiętać i uważnie przeanalizować wszystkie informacje.
Konwencja CMR to jeden z najważniejszych dokumentów regulujących zasady międzynarodowego przewozu ładunków drogą lądową. Nie tylko ujednolica ona dokumentację przewozową, ale również wskazuje, jakie konkretnie obowiązki ciążą na poszczególnych uczestnikach procesu transportowego. Niezastosowanie się do jej przepisów nie tylko grozi karami finansowymi, ale również negatywnie wpływa na bezpieczeństwo przewozów.
źródło: TRANSlogis spedycja